לפני כמה ימים קראתי לילדים ולילדות בכיתה שלי שיר על ילד שהתעורר בבוקר והכל נראה לו מטומטם: התנור מטומטם כי הוא מתחמם, הכלב מטומטם כי הוא רק נובח, כולם מטומטמים. אבל כשאחותו אמרה לו שהוא בעצמו מטומטם - הוא נעלב.
בעקבות השיר שוחחנו על היכולת להרגיש רגשות של אחרים, הכוח לראות את העולם דרך העיניים של מישהו אחר. בעצם שוחחנו על אמפתיה אבל לא קראנו לה בשם. אחת המתנות הגדולות ביותר של האמנות היא היכולת לפתח אמפתיה אצל בני האדם ואצל ילדים וילדות בפרט. איך עושים את זה?
בוחרים שתי יצירות אמנות. אנחנו בחרנו את "העלמה ללה מקרקס פרננדו" של דגה ואת "עלמות החצר" של ולסקז כדי להדגים, אך אתם תוכלו לבחור כל יצירה שתרצו. הקרינו את היצירה על מסך המחשב או הטלוויזיה וקחו זמן משותף להתבוננות עם הילדים והילדות.
כדי לגרום לילדים ולילדות להעמיק בהתבוננות תוכלו לשחק במשחק הזיכרון שבו מתבוננים במשך שלושים שניות על היצירה, ואז מסובבים אליה את הגב ומתארים מה זוכרים שראינו.
אחרי שהסתכלתם ביצירה, כל אחד כל אחד בתורו יספר למה הוא חושב שהאמן יצר את היצירה. אולי דגה רצה להיות לוליין בקרקס ולכן צייר לוליינית? אולי המלך הזמין מולסקז את התמונה כדי לתלות בארמון? אין תשובות נכונות. המטרה היא לחשוב כמו מישהו אחר.
אפשרות נוספת לפיתוח האמפתיה באמצעות היצירות, היא שכל אחד יבחר דמות מהיצירה של ולסקז ויחד להעלות הצגה קטנה: על מה הדמות חושבת ומה הדמות רוצה שיקרה? תוכלו להוסיף אביזרים ואולי להכין במה ולהמחיז את ההצגה שלכם.
באמצעות שתי הפעילויות הללו אתם עוזרים לילדים ולילדות שלכם לראות דברים מנקודת מבט נוספת - מה שמפתח אצלם את היכולת האמפתית.
ליבי ומור, חדר פלאות, סיורי אמנות ויצירה לילדים וילדות
Comments